Bewegen is ook leren. Daarom bieden we onze leerlingen, naast de geplande lessen bewegingsopvoeding, ook nog tal van andere bewegingskansen.
Sint-Jan zwemt!
Zo gaan we vanaf de kleuterklas (5-jarigen) tot en met het 6e leerjaar elk schooljaar zwemmen. We hechten hierbij belang aan het waterveilig maken van onze leerlingen. Maar al te vaak lezen we nog dat kinderen in het water in de problemen komen. Naast het waterveilig zijn, staat ook het aanleren van minstens 1 genormeerde zwemstijl op het agenda. Om de tijd hiervoor maximaal te benutten, maken we gebruik van privé vervoer met de bus.
Middagsport!
Onze leerlingen kunnen zich inschrijven om deel te nemen aan de middagsport. Op regelmatige basis wordt elke klas uitgenodigd om op actieve wijze de middagpauze door te brengen. Een voetbalwedstrijd, trefbal, loop- en tikspelen en zoveel meer.
Sint-Jan loopt!
Sint-Jan loopt is een nieuw initiatief dat we voor het eerst organiseren op 8/05/2024. We trekken die dag met de hele school naar het Stadspark om onze eigen ‘scholenveldloop’ te houden. Leerlingen van hetzelfde leerjaar worden aangemoedigd door meer dan 200 medeleerlingen, klasleerkrachten, ouders en sympathisanten om het beste van zichzelf te geven. Een sportief en sociaal samenzijn staat hier bovenaan.
MQ Scan!
Om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen op te volgen rekenen we op de MQ Scan. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde methode waarbij onze leerlingen een behendigheidsparcours afleggen tegen de tijd. Op die manier krijgen we inzicht in de motorische ontwikkeling en kunnen we als school inspelen op de noden en behoeften van elke leerling.
Reanimatie Op School!
Met het project ‘Reanimatie Op School’ is Sint-Jan een pionier binnen de Stad Antwerpen. We bieden onze leerlingen van het 6e leerjaar een cursus Reanimatie Op School aan waarbij ze een correcte beoordeling in noodsituaties leren maken, de juiste hulp kunnen inschakelen en indien nodig, de eerste hulp kunnen bieden d.m.v. reanimatietechnieken.
Buitenlessen!
Het integreren van beweging in het leerproces helpt niet alleen bij het verankeren van kennis, maar het stimuleert ook teamwork, creativiteit en probleemoplossend denken. Bovendien bieden buitenlessen een welkome afwisseling van de traditionele klasomgeving, waardoor het leren aantrekkelijker wordt en leerlingen worden aangemoedigd om nieuwsgierigheid en ontdekkingszin te ontwikkelen.